2011. május 25., szerda

Áprily Lajos: Naplemente


Ne menj tovább. Hull már a harmat,
fejünk felett a végtelen kék;
lent zúg a víz és sír a fecske:
várjuk meg itt a naplementét.

Egy szót se szólj. Csak nézz a napba,
míg én a fejemet lehajtom.
Két mozdulatlan kőszoborra,
így hulljon ránk a nyári alkony.

A vándor lent a sziklavölgyben
megérzi tán, mily bús, milyen szép:
két ifjú fent a sziklaélen,
ki várja már a naplementét.

Áprily Lajos: Az út

Jöttem az erdőszél felől,
magamban, dallal, messziről.

Friss volt a rét, alig-napos,
lábam bokáig harmatos.

A sűrűség s a rejtelem
remete-csendje jött velem.

Ámultam malmon, várakon,
harangszó-hangú falvakon.

Álltam tetőkön és romon,
jártam virágon s vér-nyomon.

S kérdeztem: Kosbor, liliom,
messze van-e még a sirom?

S kérdeztem: Krisztus, szent Hitel,
mért van, hogy mégis ölni kell?

És a tetőről szállt szavam:
Az ember csúcsa merre van?

Jöttem az erdőszél felől.
Hoztam a lelkem messziről.

Utam és dalom elakadt:
sorompót értem, gyárakat.

Jaj, erdő nélkül nincs titok -
A város zúg. Én hallgatok.

Nem dalolok, nem kérdezek,
csak néma, nagy gyerek leszek.

Az arcomon szelíd derű.
És a halálom egyszerű.

Áprily Lajos: Fellegek játéka

Esendő voltam és beteg,
és szálltak fenn a fellegek.

Vándoroltak a kék uton,
gondolkoztam játékukon,

s szóltam: Ha én itt elveszek,
felhők között felleg leszek.

Gyöngyház- és rózsaszín hajó,
magas szelekben suhanó.

Megszólítasz: Ne szállj - maradj -
súlyos voltál, most könnyü vagy...

De én nem szállok már alább,
csak lebegek némán tovább.

Oszladozom, foszladozom,
haloványabbra változom.

Árnyékolom a kék eget
és te csak nézel engemet,

s én meg foglak tanítani,
hogyan kell szertefoszlani.

Áprily Lajos: A somfa-csonk

A somfát fenn a bükkcserjés alatt
télen kivágták, csak a csonk maradt.

Aki fejszét fogott rá, bárki volt,
tavaszi aranyamtól megrabolt.

A nap szeme keletről odalát,
keresi a sárgavirágu fát.

Nagy messzeségből egy madár suhan
s nézi: tavaszi fája merre van?

Néhány kört ír a puszta csonk körül
s a hangja sír, mikor továbbrepül...

Az a kegyetlen téli fejsze ölt:
Egy aranyfolttal szegényebb a föld.

Áprily Lajos: Lomb-halmok

A bokrosnak lehullt a lombja
s mi összeraktuk nagy halomba.

Egymásnak gáncsokat vetettünk,
a lomb-rakásban henteregtünk.

Olykor a szilaj vigalomban
el is tűntünk a tarka lombban.

Zizegett a halom felettem,
fanyar szagát ma sem feledtem...

Vetkőznek bükkök, szőke hársak.
Meghaltak mind a fiu-társak.

A lombot szélfiúk sodorják,
itt-ott halomba összehordják.

Jó volna most eltűnni mélyen
a legsűrűbb rakás levélben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...